Aan boord komen
Aan boord zijn er voor het water vier (4) kranen voor de electra twee (2) schakelaars om aan te denken. De Truus heeft een gesloten romp waarin vier gaten geboord zijn.
Deze zijn voor:
- De inlaat van het koelwater, onder de hondenkooi
- De afvoer van de gootsteen, onder het onderste gootsteenkastje
- De afvoer van de WC
- De inlaat van het WC spoelwater
Het elektrisch systeem heeft een draaischakelaar voor de electra aan boord, en een “massa-sleutel” voor de accu van de motor.
Op deze gaten zijn kranen gemonteerd die bij het verlaten van het schip altijd gesloten moeten worden.
Wanneer er een slang kapot gaat die aan een van deze kranen is aangesloten, zinkt de boot. Als je aan boord bent merk je dat wel. Als je er niet bent niet.
Wanneer je aan boord komt moet je dus deze kranen openen als je de gootsteen, motor of WC wilt gebruiken.
Tijdens het varen op ruw water moeten de kranen van de WC ook gesloten worden om te voorkomen dat het een smeerboel wordt.
De boot verlaten
- Alle lampen aan boord uit zetten, op de TL boven het aanrecht na.
- Alle schakerlaars op het schakelpaneel uitzetten
- Hoofdschakelaar uit draaien ( OFF)
- Massasleutel (rood) terug in het kastke boven de wabak
- Koelwaterkraan onder de accu diochtdraaien
- Afvoer kraan onder de gootsteen dichtdraaien (onder kastplankje van onderste kuekenkastje, volg de groene slang)
- Beide Afsluiters WC dicht (kwartslag, tot haaks op de leiding)
- Vluchtluik (raampje van vooronder) dicht
- Verwarminmgschakelaar op “0”
- Bakskist op slot, motorsleutel daarbinnen aan touwtje laten hangen)
- Kajuit afsluiten:
- Deurtjes allebei plaatsen
- Schuifje binnen aan bovenste deurtje dichtschuiven
- Kajuitdak dichtschuiven
- Slotje dichtdraaien, lipje omhoog, kijk door het gaatje of ie goed zit
- Hangslot door beugeltje
- Check of je het slot nu echt niet kan opendraaien
Op de motor varen
- Zorg dat de koelwater inlaat kraan (ponder de accu’s ) open staat
- Zorg dat de massa-sleutel is ingeplugd en is omgedraaid
- Steek de sleutel in het contact en draai deze met de klok mee totdat de motor is aangeslagen
- Als de motor draait, even het knopje van de hendel indrukken en een dotje gas extra geven tot het “laad-lampje”(rode lampje bij het sleuteltje) uit gaat. Als het uit staat gas weer naar neutraal.
- Totdat de motor warm is niet te hoge toeren draaien.
- Als de motor gestart is en er geen koelwater uit de uitlaat wordt gespuugd, motor stoppen.
- Controleer of de koelwaterinlaat kraan open staat.
- Controleer of er water in de wierpot zit.
- Zo niet, dan water inlaatkraan afsluiten en wierpot vullen met kraanwater.
- Daarna wierpot weer dichtdraaien en
- koelwaterinlaat weer open draaien.
- Nu nogmaals de motor starten en controleren of er koelwater uit komt.
Bij voorkeur de motior niet koud laten draaien. Dus niet voor een paar minuutjes aanzetten.
Eeenmaal aan, het liefts een poosje laten draaien totdat de motor lekker warm is.
Motoronderhoud
Stappen:
- Olie verwijderen
- Oliefilter vervangen
- Nieuwe olie
- Brandstof filter vervangen
- Bilge leegpompen (gebeurt dat ook een keer)
Na 250 uren moet de olie ververst worden in principe. Omdat met de pomp niet alle olie kan worden ververst (er komt ongeveer 3 van de 5 liter uit) moet het wat vaker.
Olie verversen
Open de motorkist en verwijder de peilstok. Neem het messing pompje, stop het dunne slangetje in het gat van de pielstok en pomp de vieze ( waarschijnlijk zwarte) olie uit de motor.
neem een grote opvang tank, jerrycannetje oid, waar ruim 4 liter in past. Je wilt niet knoeien met de te verwachten 3,5 liter olie.
Oliefilter vervangen
Als je van boven op de motor kijkt zie je links een grote witte cylinder. Dit is het oliefilter. (foto hieronder). Het zit handvast gedraaid (stevig vast, met blote handen, geen filtertangen oid gebruiken).
Het filter is van het type: wit, BUKH, pt. No. 610 j 0050
Als je dat nummer bij Brezan oid noemt kunnen ze waarschijnlijk wel een passend filter leveren. Het oliefilter is lastig te bereiken. De monteur heeft het vanuit de kajuit met linkerhand losgedraaid, maar zag later dat het vanuit de bakskist beter bereikbaar is. Hierboven een close up van het oliefilter op zijn plek.
Olie bijvullen
Tot slot de olie weer aanvullen. Net zoveel bijvullen als eruit kwam. Met peilstok overigens ook te zien of er genoeg in zit. (niveau moet op de hoogte van de ïnkeping”( min-max speelruimte), zitten. Aan boord ligt een trechter om de olie bij te vullen. Deze gaat een beetje moeilijk in het gat. Truc is om hem eerst rechts naast de motor te houden (rechtop). Dan de trechter tegen het “plafond”te brengen en daarna naar links boven het gat te schuiven. Van voor de trechter op zijn plek schuiven lukt niet. OP de foto zie je de gieter die de nieuwe olie in de trechter schenkt.
Brandstof filter vervangen
Vanuit de bakskist, als je het zijschot verwijdert, zie je (in kleermakerszit gezeten) het brandstoffilter zitten. Er zit een rode kraan (A) tussen de tank en het filter (links-onder op de foto). Op het filter zelf zitten twee moeren. 1 kleinere moer (B), centraal op de deksel, daarachter een iets grotere, wat hoger gelegen moer (C).
Stap 1: Brandstofkraan (A) dichtdraaien
Stap 2: Houdt de onderkant van het filter vast, dat valt er nu onderuit als je moer B losdraait. Je houdt nu de brandstoffilter in je hand. Deze zit vol met diesel, die moet even in een bakje gegooid worden (klaarzetten dus, iemand bij de hand hebben die het aanpakt zodat je het niet omverschopt in je benarde positie)
Stap 3: De pot even schoonmaken met een doek. Het filter vervangen.
Het oude vieze filter vervangen door een schone nieuwe (op foto zie een nieuw filter, volgens de monteur is het C.A.V filter, 917X). Zorg dat de O-ring tussen het filter en de glazen pot goed recht zit, het filter moet “op zijn plek” vallen.
Stap 4: Daarna het geheel weer terugschroeven met moer B.
Stap 5: Dan de brandstofkraan A weer open,
Stap 6: Moer C 1 slag losdraaien om het filter te ontluchten. Wacht tot er een druppeltje diesel uit komt.
Water aftappen
Het kan gebeuren dat er wat condenswater in de dieseltank komt. Dit wordt ook door het filter afgevangen. Je ziet dan in het glazen potje een laagje water onder de diesel zitten. Onder de pot zit een aftapkraantje. Als er water in het filter zit ( tot nu toe niet meegemaakt) kan dat dus zo worden afgetapt zonder het filter uiteen te nemen.
Olie keerkoppeling peilen
Achter de uitlaat buis zit een peilstokje van de keerkoppeling (foto hieronder). Vanuit de bakskist goed bereikbaar. Als deze olie vies is ( tot nu toe mooi schoon) deze vervangen, ook met het pompje. Niveau peilen met het stokje. Type olie wat er in de keerkoppeling moet, moet in de handleiding van de boot te vinden zijn. Heb ik nu niet paraat.
Vieze filters
Je ziet hieronder hoe de vieze filters eruit zagen op 22 april 2013. Linker filter is het dieselfilter, met flink wat drab. Je ziet dat dit filter, met gaatjes bovenin iets anders is vormgegeven dan het nieuwe filter dat eerder op de foto van het brandstoffilter is getoond.
De vieze filters en gebruikte doeken weggooien bij het klein chemisch afval. Nieuwboer heeft hier een hokje voor naast de plaats waar de boten uit het water gehaald worden.